Utallige ganger har jeg, rett er at en oppgave et gitt, fått følgende spørsmål fra elever:
"Jeg forstår ikke denne oppgaven. Kan du hjelpe meg?"Jeg har mange ganger vært fristet til å svare: "Det gjør ikke jeg heller", og det ville vært helt sant i mange tilfeller. Mange oppgaver jeg forstår jeg ikke bare ved å lese teksten. Skal jeg løse makte å løse oppgaven, trenger jeg en illustrasjon, men når illustrasjonen er ferdig, er oppgaven ofte så godt som løst.
I de oppgavene vi arbeider med i denne videoen, blir dette poenget godt illustrert. Lærer vi å bruke enkle redskaper som valgtre, krysstabell, diagrammer og oppramsinger, går oppgavene raskt fra å være uløselige eller vanskelige til å bli enkle. Vi må trene på slike teknikker for å bli flinke. Det er ikke noe annet å gjøre enn å løse mange oppgaver. Prøv gjerne å løse oppgavene uten å se på et eksempel eller løsning av en annen oppgave.
Oppgave 4.7 står igjen til deg. Ser du på ett av eksemplene, kan det være til stor hjelp. Oppgave 4.9 skal vi løse i forbindelse med en time.
Gi deg ikke med å løse de oppgavene som vi har løst sammen. Prøv deg på ukjente oppgaver som du finner bak i læreboka. Du kan være sikker på at ett av hjelpmidlene oppramsing, krysstabell, diagrammer eller valgtre, vil forvandle oppgaven du strever med fra uforståelig og vanskelige til forståelige og løsbare.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar